لودر

لودر چیست

لودر از جمله ماشین آلاتی می باشد که تقریباً در تمامی پروژه های عمرانی  مانند راه سازی  و پروژه های ساختمان سازی به طور وسیع و پر کاربرد از آن استفاده می شود.
تراکتوری که به جامی در جلو مجهز می باشد ،لودر یا تراکتور جامدار نامیده می شود.

لودر(loader)به انگلیسی به معنای حمل کننده می باشد.

امروزه لودر توسط شرکت های گوناگون ماشین سازی تولید می شود که از جمله مهمترین آنها عبارت اند از:

    کاترپیلای
    کوماتسو
    ولوو
    هیوندای
    کاوازاکی
    هیتاچی

انواع لودر:

لودرها به سه دسته تقسیم بندی می شوند که عبارت اند از:

    لودرهای چرخ زنجیری
    لودرهای  چرخ لاستیکی
    بکهولودر(back hoe loader)

لودرهای چرخ زنجیری:

به صورت کلی ماشین آلات چرخ زنجیری در عملیات هایی استفاده می شوند که قدرت کششی زیادی مورد نیاز می باشد .

از جمله عملیات های که قدرت کشش بالایی نیاز دارند می تواند به موارد ذیل اشاره نمود:

    کندن ریشه درختان
    برداشتن کنده درخت ها از مسیر حرکت
    برداشتن سطوح سیمانی شکسته شده

عموماً ماشین آلات چرخ زنجیری برای فواصل کوتاه  استفاده می شوند.

عملکرد آنها تا فواصل ۵۰۰ فوت(حدود ۱۷ متر) می تواند بسیار خوب باشد.
موارد استفاده از لودر:
۱-بارگیری ماشین آلات حمل مواد خاکی:

معمولاً با لودر مصالحی همچون شن،ماسه،خاک معمولی و سنگ شکسته ها داخل کامیون و یا سایر وسایل باربر ریخته می شود و آنها را می توان با لودر پر نمود.
۲-بلند کردن و جابه جای بار:

به وسیله لودر می توان مصالحی چون آجر،بلوک های سیمانی و سفالی را بلند و در محوطه کارگاه جابه جا نمود.
-خاکبرداری:

در عملیات های ساختمانی از لودر برای گودبرداری خاک های سست تا متوسط بسیار استفاده می شود.

لازم به ذکر است که لودر در کندن،جابه جایی خاک ،انباشتن و بارگیری کردن آن نسبت به سایر ماشین آلات سریع تر عمل می کند.
۴-تمیز کردن قشر سطحی زمین کارگاه:

در زمین هایی که خاک آن زیاد سخت نیست و تا حدودی نرم می باشد،از لودر می توان برای کندن و تمیز نمودن محل کار استفاده نمود.

ﺑﺮای ﺑﺮداﺷﺖ ﻧﺎﻫﻤﻮاری ﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﺟﺎم ﻟﻮدر ﮐﻤﯽ ﺑﻪ ﻃﺮف زﻣﯿﻦ ﺷﯿﺐ ﭘﯿﺪا ﮐﻨﺪ به این علت که ناﻫﻤﻮاری ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﺎﺧﻦ ﻫﺎ ﺣﻔﺎری ﺷﻮﻧﺪ.

ﺑﻪ بیان دﯾﮕﺮ ﺗﺴﻄﯿﺢ ﺑﺎﯾﺪ در ﺣﺎﻟﺘﯽ ﮐﻪ ﺟﺎم در وﺿﻌﯿﺖ ﺗﺨﻠﯿﻪ اﺳﺖ ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮد(ﺣﺎﻟﺖ ﺗﺨﻠﯿﻪ ﮐﺎﻣﻞ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻧﻤﯽ ﺷﻮد ).
قسمت های اصلی لودر:

قسمت های مهم و حیاتی در لودرها عبارت اند از:

    موتور
    جام
    شاستی
    سیستم هیدرویک
نکات اجرایی کار با لودرها:

در هنگام بارگیری سنگ های خورد شده معمولاً به لاستیک لودرها چرخ لاستیکی آسیب می رسد.

به همین امر هنگام بارگیری این نوع مصالح بهتر است از لاستیک نوع L5 استفاده شود زیرا این نوع لاستیک ها مقاومت بیشتری دارند و با این عمل عمر لاستیک افزایش می یابد.

اگر از لودرهای چرخ لاستیکی بر روی زمین های سنگلاخی استفاده می شود باید حتماً توجه نمود که زمین به خوبی زهکشی شده است.

چرا که آب باعث می شود سنگ ها راحت تر به لاستیک نفوذ کنند و باعث پنچری لاستیک شوند.

در هنگام کار با لودر های چرخ لاستیکی بهتر است مواد سخت قبل از بارگیری خرد شوند.

این امر میزان تولید لودر را افزایش خواهد داد.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
لودر (Loader) نام ماشینی می باشد که در عملیات راهسازی همیشه مورد استفاده قرار می گیرد. این ماشین که در ابعاد مختلف ساخته می شود دارای ویژگی های خاصی نیز می باشد که آن را از دیگر ماشین آلات متمایز می کند.
ویژگی های لودر

به طور مثال از مهم ترین ویژگی های لودر:

    قابلیت حرکت بر روی انواع سطوح (خاک، گل، آسفالت، سنگ و غیره)
    قابلیت کارکرد در دماهای مختلف
    قابلیت کارکرد در شیب بالای 45 درجه در نوع چرخ زنجیری
    قابلیت جابجایی انواع مواد مانند آسفالت، بتن، خاک، برف و غیره.
    قابلیت حمل بار در شرایط خاص
    قابلیت استفاده در مناطق جنگی و کاربردهای نظامی

با توجه به ویژگی هایی که در بالا ذکر شد گردید، می توان لودر را به نوعی آچار فرانسه صنعت راهسازی نامید. ماشینی که حوادث طبیعی نیز بسیار پرکاربرد می باشد. به طور مثال در حوادث زلزله، آتش سوزی، برف، سیل و… همیشه مورد استفاده قرار می گیرد.

در حالت کلی می توان گفت که لودر، نوعی از تراکتور است که معمولا دارای چرخ است (نوع زنجیری آن نیز موجود می باشد) که دارای دو بازویی موازی و یک باکت می باشد. این باکت ها، به صورتی ساخته شده است که بتواند مواد مختلف را در خود نگه دارد و بدون آنکه موارد تماسی با زمین داشته باشد جابجا نماید. البته شکل قرارگیری بازویی های دستگاه در مکانیزم و محور حرکت باکت تاثیر زیادی دارد.
انواع لودر
لودرهای چرخ زنجیری

چرخ زتجیری (Continuous track) که چرخ ممتد نیز نامیده می شود در برخی از ماشین آلات راهسازی استفاده می شود. این نوع از چرخ اجازه می دهد ماشین در زمین های گلی و نامناسب از نظر آسیب رسانی به لاستیک و همچنین شیب بالا قابل استفاده باشد. این نوع ماشین تا شیب 60 درجه در شرایط ویژه قابل استفاده است. البته باید توجه داشته باشیم که سرعت این ماشین آلات بسیار پایین است (بین 5 الی 8 کیلومتر در ساعت) و برای جابجایی در مسیرهای طولانی باید از ماشین باربری و کشنده ها استفاده شود.
لودر چرخ لاستیکی

این نوع لودر بیشتر در مناطقی که زمین مناسبی ذارد قابل استفاده است و با توجه به اینکه سرعت بالاتری دارد ، دارای انعطاف پذیری بیشتری می باشد. این محصول به دلیل اینکه چرخ لاستیکی دارد آسیبی به سطح زمین وارد نمی کند و در خیابان ها و محل هایی که سطح زمین مهم می باشد استفاده بیشتری دارد.
بکهو لودر

این نوع لودر به نوعی در صنعت راهسازی آچار فرانسه حساب می شود زیرا هم بیل مکانیکی می باشد هم اینکه توانایی های لودر را به همراه دارد. این محصول به دلیل اینکه دو کار همزمان را می تواند انجام دهد در اکثر پروژه ها قابل استفاده می باشد. قیمت و قدرت این ماشین نیز در مدل های مختلف متفاوت می باشد.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
رکت های زیادی از جمله کاترپیلار ، کوماتسو ، ولوو ، هیتاچی ، هیوندای ، کاوازاکی و غیره در ساخت انواع لودر فعالیت دارند.

لودر یکی از کاربردی ترین ماشین‌آلات ساختمانی و عمرانی است. این ماشین که در انداره های مختلف ساخته می‌شود، به دلیل عملکرد و انعطاف پذیری زیادی که دارد و نیز با کمک تغییر جام می تواند بسیاری از کارهای عمرانی و خاکبرداری را انجام دهد. لودر کاربرد های بسیاری از جمله ایجاد خاکریز، حفاری زیرزمین بناها، پرکردن خندقها، خاکریزی اطراف لوله های کارگذاشته شده در کانالها، بارگیری کامیون، حمل بتن به محل قالبها و بلند کردن و حمل مصالح ساختمانی و … دارد . به ماشین لودر می‌توان انواع ملحقات نظیر برف روب، کانال کن، لوله بر، لوله گذار و جرثقیل لیفتراک را نصب کرد و کاربردهای دیگری از آن گرفت.

 

 
انواع لودر:

 

لودر چرخ لاستیکی:

این لودرها در اقسام کوچک و خیلی بزرگ ساخته می شود. چرخهای بزرگ لاستیکی به این نوع لودرها قدرت تحرک و سرعت فراوانی می بخشد.فشار وارده برزمین توسط این لاستیکها کم بوده و میتوان این فشار را با تغییر میزان باد لاستیکها تغییرداد. با این همه درزمنیهای دارای سنگهای تیز، امکان آسیب این لاستیکها وجود دارد. در ضمن، در زمینهای خیس و گل آلود نیز کار کردن با لودر چرخ لاستیکی مشکل است؛ البته زنجیرهای سیمی مخصوص جهت حفاظت لاستیکها وجود دارد که میتوان برای ازدیاد اصطکاک لاستیکها با سطح زمین آنها را به کاربرد. نوعی از لاستیکهای جدید ساخته شده اند که دارای عاجهای خیلی ضخیمی هستند و میتوانند درمناطق سنگی کار کنند؛ این لودرها بر دو نوع معمولی وکمرشکن هستند.

 

نوع کمرشکن که بیشتر در لودرهای بزرگ به کار برده میشوند و دارای نوعی شاسی هستند که قسمت عقب لودر را به قسمت جلو توسط یک مفصل متصل میکنند.
این حالت مفصلی قدرت مانور و شعاع گردش ماشین را نسبت به شاسی های ثابت ( غیرمفصلی ) زیاد میکند. در انواع مدرن این ماشین آلات از سیستمهای فرمان و کنترل هیدرولیکی و الکتریکی جهت راحتی و عملکرد بهتر راننده استفاده شده است. سیستم فرمان این ماشین ها به دو نوع است؛

در لودرهای معمولی سیستم فرمان به وسیله فرمان و حرکت چرخها عمل میکند ،

اما در نوع کمرشکن سیستم فرمان به وسیله دو جک هیدرولیکی عمل می نماید.

لودرهای چرخ زنجیری:

لودرهای چرخ زنجیری مانند لودرهای چرخ لاستیکی عمل می کنند با این تفاوت که فشار کمی که بر زمین وارد می کنند باعث میشود که لودرهای با چرخ زنجیردار بتوانند در زمینهایی کار کنند که قابل استفاده برای لودرهای لاستیکی نیستند. اصطکاک زیاد آنها با زمین باعث میشود که بتوانند نهایت استفاده را از قدرت موتور در کندن زمین بنمایند و چون زنجیر دارند هنگام کار در مناطق دارای سنگهای تیز خطرپاره شدن لاستیک وجود ندارد. لودرهای زنجیردار قادر به حرکت برروی سطحهای باشیب جانبی ۳۵% میباشند در صورتی که این رقم برای لودر چرخ لاستیکی ۱۵% است.

همچنین لودر زنجیردار میتواند از شیب ۶۰% بالا برود در حالیکه این رقم برای لودر لاستیک دار به حدود ۳۰% محدود میشود. سرعت لودر زنجیردار خیلی کمتر از لودر لاستیک دار بوده به همین علت در مواردی که فاصله حمل مواد و بازگشت به محل بارگیری زیاد باشد، راندمان این ماشین نسبت به نوع لاستیک دار پایین است.

بکهو لودر:

این ماشین آلات در واقع لودرهای کوچکی هستند که درپشت خود یک بیل مکانیکی دارند و برای کارهای سبک استفاده میشوند. کلیه مشخصات عمومی آنها مانند لودرها وبیل های مکانیکی است. به دلیل دوکاره بودن این ماشین در بسیاری از پروژه های کوچک از این وسیله استفاده میشود بخصوص اگر پروژه مربوط به کندن خندق باشد.
در واقع بکهو نوعی تراکتور مجهز به باکت در جلو یعنی Loader و بیل عقب یا همان بکهو(BackHoe) می باشد.
قدرت این بیل نیز بر اساس زاویه آن با زمین و شعاع عملکرد بازوها تفاوت دارد. شرکتهای سازنده براساس نوع ماشین آلات نمودارها یی مبنی برقدرت بیل در حالات مختلف ارائه میدهند.

شرکت های بسیاری از جمله کاترپیلار Caterpillar ، جان دیر John Deere ، کیس Case ، جی سی بی JCB ، نیوهلند New Holland ، کوماتسو Komatsu ، هیوندای Hyundai ، ولوو Volvo ، هیتاچی Hitachi ، لیوگانگ LiuGang و … تولیدکننده بکهو در جهان هستند.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
لودرها بطور وسیعی در کارهای ساختمانی برای حمل توده مواد (نظیر خاک و سنگ )، بارگیری کامیونها، خاکبرداری ، حفاری وگاهی تسطیح (به عنوان بولدوزر ) و غیره بکار گرفته می شوند. بر خلاف اسکریپرها که به طور همزمان برای بارگیری و حمل استفاده میشوند، لودرها همواره باید به همراه ماشین های انتقال دهنده مانند کامیونها به کار گرفته شوند . به طور کلی لودرها قادرند کارهای مختلفی را که در ۴ دسته زیر خلاصه می شود، انجام دهند:
الف- بارگیری ماشین آلات حمل مواد خاکی : با لودر می توان مواد خاکی نظیر شن، خاک معمولی، سنگ شکسته، پس ماندکارخانجات و واحدهای صنعتی و غیره را داخل کامیون و سایر وسایل باربر ریخته و آنها را پر کرد.
ب- بلند کردن بار و انتقال آن : در کارهای ساختمانی با لودر می توان مصالح بنایی از قبیل آجر، بلوک بتنی پیش ساخته و غیره رادر محوطه کارگاه حمل و جابجا نمود.
ج- خاکبرداری :این ماشین در کارهای خاکبرداری ساختمانها به خصوص گودبرداری خاکهای سست تا متوسط بسیار سودمند تشخیص داده شده است، زیرا کندن و جابجا کردن خاک و انباشته و بارگیری کردن آن با لودر سریعتر از سایر ماشین آلات صورت می گیرد.
د- تمیز کردن قشر سطحی زمین کارگاه : در زمین هایی که جنس آن زیاد سخت نبوده و تا حدودی نرم باشد، از لودر برای کندن و تمیز کردن محل کار استفاده می کنند.

-انوع لودر

اصولا دو نوع لودر نصب شده روی تراکتور وجود دارد:

۱. لودر چرخ زنجیری

۲.لودر چرخ لاستیکی
۱.لودر چرخ زنجیری

لودرهای چرخ زنجیری مزایایی نظیر مانور خوب و قدرت کشش زیاد در زمینهای نرم و ناهموار را دارا می باشند. عملکرد این دستگاهها در روی زمینهای سنگلاخی نسبت به نوع چرخ لاستیکی که به شدت ممکن است آسیب ببینند بسیار مناسب می باشد .
همچنین این نوع ماشین ها طراحی مناسبی برای مانور در محیط های محدود دارند . نقل و انتقال این لودرها بین پروژه های مختلف ،نیازمند تریلر می باشد.
.لودر چرخ لاستیکی

لودرهای چرخ لاستیکی دارای سرعت بالاتری نسبت به لودرهای چرخ زنجیری بوده و بسیار بهتر از آنها در زمینهای سفت عمل می کنند. آنها می توانند در راههای ساخته شده حرکت و در فواصل نسبتاً کوتاه بدون نیاز به تریلر انتقال یابند . از جهت اندازه انواع گسترده تری نسبت به لودرهای چرخ زنجیری دارند و از این رو می توانند سازگارتر با نیازها انتخاب شوند وهمچنین هزینه نگهداری آنها در زمینهای مرطوب و خاکهای ماسه ای که خاصیت ساینده برای لودرهای چرخ زنجیری دارند، کمتر می باشد. همچنین در زمینهای مرطوب اگر نوع زنجیر لودر مناسب نباشد در اثر چسبندگی خاک به زنجیر، راندمان آن پایین می آید.
لودرهای چرخ لاستیکی قدرت کشش کمتری نسبت به لودرهای چرخ زنجیری هم وزن خود دارا بوده و در نتیجه قدرت مفید آنها در کندن خاکها و بالا رفتن یا پایین آمدن از شیبها محدود می باشد. همچنین ظرفیت باربرداری آنها در زمینهای با تلاقی نسبت به نوع چرخ زنجیری، کاهش چشمگیری می نماید.
دستگاههای نوع چرخ لاستیکی که بر روی تراکتور کمرشکن نصب می شوند، می توانند مشخصات فرمانپذیری مطلوبی در جای کم داشته باشد . کمرشکن بودن لودر اجازه گرفتن زاویه ای تا ۳۵ درجه در صفحه افقی محور ماشین بین دو قسمت اصلی ماشین را فراهم می کند.
لودرها بطور کلی شامل قسمتهای زیر میباشند:

-۱ موتور
-۲ شاسی
-۳ سیستم هیدرولیک
-۴ جام

– موتور

موتور نیروی لازم برای حرکت را به وجود می آورد. امروزه اکثر لودرهای چرخ زنجیری به صورتی ساخته می شوند که موتورشان پشت سر راننده قرار گیرد . این امر می تواند به دو علت باشد . اول اینکه وزن موتور بصورت یک عامل تعدیل کننده لنگر حاصل از وزن جام پر شده از مصالح است . ثانیاً اپراتور لودر نزدیکتر به فضای کار خود بوده و کنترل ماشین برایش سهل تر می شود. موتور در لودرهای چرخ لاستیکی بسته به موارد زیر می تواند در جلو یا عقب ماشین قرار بگیرد :
• لودرهای کوچک با محورگردان جلو دارای موتور در جلوی ماشین هستند.
• لودرهایی که دارای جام در جلو و بیل در عقب (بکهولودرها) می باشند به علت بازتر بودن دید راننده موتورشان در جلو قرار دارد.
• به دلیل ایجاد نیروی خنثی کننده لنگر حاصل از وزن جام پر شده و همچنین ایجاد دید بازتر برای راننده لودرهای بزرگ معمولا دارای موتور در عقب ماشین هستند.

-شاسی

لودرها دارای شاسی تراکتور می باشند. این شاسی ها برای لودرهای چرخ زنجیری یک پارچه هستند و برای لودرهای چرخ لاستیکی می توانند به صورت کمرشکن باشند.

–سیستم هیدرولیک
از سیستم هیدرولیک این ماشین برای انتقال نیرو از موتور ماشین به جام آن استفاده می شود. امروزه با بهینه سازی روغن های هیدرولیک، محافظت در مقابل فرسایش و خوردگی در سیستم هیدرولیک افزایش یافته است . همچنین با استفاده از شیرهای فشار، خطایابی سیستم های هیدرولیک و اعضای آن ساده تر شده است . سیستم های کنترل الکترونیکی و همچنین سیستم کنترل فرمان سیستم هیدرولیک به میزان بسیار زیادی تلاش مورد نیاز را کاهش داده و به دقت کنترل افزوده است .
–جام
به لودرها امکان می دهد تا عمل تخلیه بار را در کامیونها و ماشین های انتقال به راحتی انجام دهند. عمل بارگیری و تخلیه بار لودر، به ناچار با مانور زیادی همراه است . بنابراین اگر فضای کار محدود باشد، در قدرت مانور لودر ایجاد مشکل خواهد شد . لودرهای چرخ زنجیری می توانند در جا در محل خود بچرخند، ولی لودرهای چرخ لاستیکی به فضای بیشتری برای مانور احتیاج دارند، این نیاز منجر به پیشرفت سریع لودرهای کمرشکن شده است.
جام ممکن است در حین عملیات در موقعیتهای مختلفی از لودر قرار گیرد . در حالتی که جام به منظور تخلیه بار بالا رفته، بر روی ابعاد افقی ماشین در سطح زمینه تأثیری ندارد . به همین دلیل طول لودر به طور معمول در سطح لاستیکها در نظر گرفته می شود. به طور معمول برای عمل حفاری، دورزدن و تخلیه بار در ماشین بارگیر، به محلی با طولی دو برابر طول ماشین (طول ماشین برابرفاصله دو چرخ عقب و جلوی ماشین است ) احتیاج است .

برچسب ها
برچسبها : لودر چیست
لینک کوتاه : http://nf-trade.com/lnk/stmYt
آخرین بروزرسانی : 1403/03/29

تمامی حقوق محفوظ است. © 2024 پشتیبانی: طراحی سایت نیووب

سبد خرید
به فروشگاه لوازم یدکی و قطعات ماشین الات سنگین، خوش آمدید
آدرس : تهران، خیابان قزوین، دوراهی قپان،پلاک 964
تلفن : 55734515- 021
تلفن : 55726625- 021
تلفن : 55709450- 021
نمابر : 55722586 - 021