دامپتراک

کامیونهای غیر جاده ای(off-Highway trucks):


این کامیون ها به دلیل عدم وجود محدودیت های ترافیکی که برای کامیونهای جاده ای موجود می باشد دارای ابعاد بزرگتر و قدرت بیشتری می باشند.

به این کامیونها اصطلاحاً دامپتراک نیز می گویند.

این ماشین برای حمل خاک و سنگ استفاده می شود.

همچنین این نوع کامیونها ﺑﺮای اﻧﺠﺎم ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺣﻤﻞ ﺧﺎک  در روی زﻣﻴﻨﻬﺎی ﻧﺎﺻﺎف ﻏﻴـﺮ ﻫﻤـﻮار و خارج از محیط آسفالتی طراحی شده اند.

قدرت موتور دامپ تراکها  ۳۵۰ تا ۳۲۲۷ اسب بخار می باشد.

سرعت دامپتراک ها ۴۵ تا ۷۰ کیلومتر در ساعت می باشد و دارای قدرت مانور کمتر از کامیونهای جاده ای می باشند.

از نوع بزرگ و عظیم الجثه این کامیونها در پروژه های عمرانی سنگین استفاده می گردد.پروژه هایی چون:

    احداث سدها
    موج شکن ها
    عملیات های خاکی با حجم بالا
    عملیات های معدنی

حجم اتاق این کامیونها در حالت پر ۱۵ تا ۱۷۳ مترمکعب و در حالت انباشته ۲۰ تا ۲۲۰ مترمکعب می باشد.
جالب انگیز:

تا چندی پیش رکورد بزرگ‌ترین کامیون‌های دنیا در اختیار کاترپیلار ۷۹۷F و تِرِکس MT6300 بود تا اینکه شرکت بلاروسی بلاز در سال ۲۰۱۳ با معرفی کامیون کوه‌پیکر ۷۵۷۱۰ این رکورد را بنام خود ثبت نمود.

این هیولای غولپیکر  به دو موتور ۱۶ سیلندر ۶۵ لیتری ساخت کامینز  مجهز می باشد که هریک ۲۳۰۰ اسب بخار قدرت دارند.

در صورت روشن شدن هر دو موتور  قدرت کامیون به ۴۶۰۰ اسب بخار می‌رسد.

این کوه فولادی متحرک ۳۶۰ تن وزن دارد و می‌تواند تا ۴۶۰ تن بار را حمل نماید.

حداکثر سرعتی که این غول فولادی قادر است با آن حرکت نماید ۶۴ کیلومتر در ساعت می باشد.

طول، عرض و ارتفاع  این ماشین بزرگ به ترتیب برابر با ۲۰٫۶، ۹٫۸۷ و ۸٫۱۶ متر است.

همچنین برخلاف دیگر کامیون‌های معدن، بلاز ۷۵۷۱۰ در هر دو محور مجهز به چرخ‌های دوبل است که تعداد چرخ‌های آن‌را به ۸ عدد رسانده است.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-کامیونهای غیر جاده ای
مناسب جهت حمل خاک وسنگ و عملیاتهای حفاری، بیابانی، حمل بار در جاده های ناصاف و پروژه های عمرانی عظیم
مشخصه اصلی کامیونهای غیرجاده ای جثه بزرگ آنها ست.
مشخصات فنی کامیون غیرجاده ای یا دامپتراک
-دارای وزن خالی ۲۵ تا ۲۷۲ تن
-قدرت موتور ۳۵۰ تا ۳۲۲۷ اسب بخار
-سرعت پایین حرکت ( ۴۵ تا ۷۰ کیلومتر برساعت)
– قدرت مانور پایین
ظرفیت حمل بار کامیون دامپتراک:
حجم اتاق این کامیونها در حالت پر ۱۵ تا ۱۷۳ مترمکعب و در حالت انباشته ۲۰ تا ۲۲۰ مترمکعب
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
نحوه عملکرد دامپ تراک های کوماتسو
دامپ تراک جزء ماشین های سنگین و پرقدرتی به شمار می رود که توان حمل بارهای بزرگ و سنگین را درحجمی وسیع دارد. دامپ تراک دارای لوازم یدکی و قطعات مکانیکی متناوبی است که نیازهای عملکردی و تخصصی یک اپراتور ماشین سنگین را تأمین می کند. تمام لوازم یدکی از جمله لاستیک ها، آینه، چراغ و … نقش مهم و حیاطی در کنترل این وسیله دارند. قابلیت های یک دامپ تراک به حدی است که این ماشین توانایی حمل بارهای زیاد در شیب های تند را دارد و دارای تعادل و قدرت بی نظیری می باشد.
این قدرت زیاد توسط پیستون های هیدرولیک تأمین می شود. در نوع دیگری از دامپ تراک ها یک پنل متحرک در قسمت تخته کمپرسی  قرار دارد که توسط سیلندرهای هیدرولیک کنترل می شود. این پنل توسط سیلندر حرکت کرده تا حجم خاک را فشرده کند و جا برای قرار دادن بار بیشتر به وجود آید.
شیوه طراحی و بدنه اکثردامپ تراک ها شبیه به هم می باشد. به طوری که یک محور (اکسل) زیر کابین و سه محور زیر جعبه کمپرسی تعبیه شده است. جعبه کمپرسی در هنگام تخلیه بار توسط هیدروایک ها کنترل شده و بار موجود درون جعبه کمپرسی از طریق درب و لولایی بالایی به صورت خودکار تخلیه می شود. هر چند وجود درب متجرک دستی بیشتر در دامپ تراک های کوچک و کامیون های کمپرسی طراحی می شود. شیوه طراحی جعبه کمپرسی دامپ تراک های کلاس متوسط و بزرگ به گونه ای است که نیاز به طراحی درب لولادار نیست. به منظور مکانیزم تخلیه بار، ماشین می بایست در حال کار باشد تا نیروی کافی برای تخابه بار تولید شود.
سیاری از کامیون ها حمل کننده دارای چندین هیدرولیک بزرگ و کوچک می باشند که همگی به وسیله موتورهایی کار می کنند که توسط بنزین و گازوئیل انرژی خود را تامین می کند. البته در مواردی موتورهای هیبرید (برق و بنزین، یا گازوئیل و بنزین) برای مدل های خاص در نظر گرفته می شود تا روند عملکرد ماشین را بهبود ببخشد.
کابین دامپ تراک هم می بایست دارای طراحی مناسب و ساده ای باشد تا اپراتور بتواند به سریع ترین شکل ممکن ماشین را کنترل کند. کنترل تراک توسط یک فرمان و پدال هایی صورت می گیرد که کاملاً شبیه به کامیون های معمولی است. اما شرایط آموزشی و ایمنی کار با دامپ تراک نسبت به کامیون های کوچکتر بسیار متفاوت بوده و دارای شرایط سخت تری می باشد. هیدرولیک ها بر خلاف ماشین های راهسازی دیگر نظیر بیل مکانیکی و بلدوزر توسط شاسی و پنل های متفاوتی کنترل شده،و رِله ای برای کنترل هیدرولیک ها وجود ندارد.
دامپتراک چیست ؟

دامپتراک ها کامیون های غول پیکر معدنی هستند که قابلیت جابه جایی ۹۰ تا ۳۰۰ تن بار را دارند. منبع تغذیه آنها نیروی دیزلی و الکتریکی است.در زیر بزرگترین تراک وهمچنین توضیحاتی کلی در مورد این تجهیزات می خوانید. در حال حاضر از تراکهایی با حجم بین ۸۰ تا ۱۹۰ تن در معادن استفاده می شود.
 

برچسب ها
لینک کوتاه : http://rahsaz-mashin.ir/lnk/BHnF9
آخرین بروزرسانی : 1403/03/29

تمامی حقوق محفوظ است. © 2024 پشتیبانی: طراحی سایت نیووب

سبد خرید
به فروشگاه لوازم یدکی و قطعات ماشین الات سنگین، خوش آمدید
آدرس : تهران، خیابان قزوین، دوراهی قپان،پلاک 964
تلفن : 55734515- 021
تلفن : 55726625- 021
تلفن : 55709450- 021
نمابر : 55722586 - 021