لیفتراک چیست

با توجه به پیشرفت تکنولوژی صنعتی، برای پیش برد بهتر کارها و جا به جایی وسایل سنگین این نیاز را برای افراد ایجاد می کند

 


با توجه به پیشرفت تکنولوژی صنعتی، برای پیش برد بهتر کارها و جا به جایی وسایل سنگین این نیاز را برای افراد ایجاد می کند که به دنبال ابزار و وسایلی باشند که این کار را برایشان آسانتر و بازدهی کارشان را بیشتر کند. یکی از وسایل پر کاربرد برای جا به جایی وسایل سنگین استفاده از لیفتراک است. لیفتراک وسیله ای است که دو شاخک در جلوی خود دارد و از آن برای بالا و پایین بردن وسایل و همچنین جا به جایی آن ها استفاده می شود.

این ماشین دارای یک دکل، شاخک و الحاقیات است که با توجه به نوع فعالیت آن ها در انبار کردن بار، حمل ونقل و جا به جایی طراحی و ساخته می شود. بار مجازی که هر لیفتراک می تواند جا به جا کند توسط کارخانه بر روی آن درج می شود.
محل استفاده از لیفتراک

لیفتراک ها را بیشتر در انبار های بزرگ و همچنین در مکان های ساختمانی استفاده می کنند. ای وسیله در مقایسه با بالابر های قیچی مانند می تواند به راحتی وسایل سنگین تری را بدون خطر واژگونی به هرجا منتقل کند. راننده گان لیفتراک باید به صورت کامل از نحوه کار لیفتراک و وزن باری که می خواهند حمل کنند توجه داشته باشند زیرا خساراتی که ممکن است وارد شود بسیار سنگین است.
کاربرد اصلی لیفتراک

استفاده از این وسیله در محل هایی که ساخت و ساز بیشتر است کاربرد ویژه ای دارد زیرا این دستگاه به راحتی می تواند مصالح و وسایل ساختمانی را بلند کرده و به هر جایی منتقل می کند. لیفتراک ها در انبار ها نیز به راحتی و در سطوح وسیع می توانند وسایل را جا به جا کنند. شاخک های این وسیله می توانند بالاتر از خود لیفتراک بالا برود و وسایل را در بالاتربن سطح وسایل دیگر قرار دهند و به همین دلیل به آسانی می توانند برای بارگیری کامیون ها از این وسیله استفاده کرد.
لیفتراک به عنوان یکی از تجهیزات تخصصی انبارداری است که مانند سایر دستگاه های انبارداری نظیر جک پالت، استاکر، بالابر، ریچتراک و سایر ماشین آلات انبار داری برای جا به جایی بارهای سنگین استفاده می شود.

لیفتراک مانند سایر ماشین آلات انبارداری دارای قطعات مختلفی است که در زیر به تفصیل اجزای مهم آن را با هم بررسی می کنیم.
قطعات لیفتراک-شاسی لیفتراک - شاسی (frame)

شاسی همان چهارچوب اصلی دستگاه است که اجزایی مانند دکل، اکسل ها ، چرخ ها، وزنه تعادل، حفاظ فوقانی و نیروی محرکه، همگی بر روی نصب می شوند که شکل آن در زیر آمده است.

قطعات لیفتراک - وزنه تعادل - Counterweight

وزنه تعادل جسمی از جنس چدن است که در قسمت پشت لیفتراک قرار می گیرد تا تعادل تمامی قطعاتی که بر روی شاسی لیفتراک سوار شده اند را حفظ کرده و در زمان جا به جایی محصولات دچار مشکل نشود.
قطعات لیفتراک - اتاق راننده - cabin

اتاق محل استقرار راننده است و ادواتی مانند صندلی، پدال، اهرم ها، فرمان و غیره در قالبی زیبا قرار گرفته تا به راحتی راکب بتواند از آن استفاده کند.

از آنجایی که همیشه احتمال سقوط کالا ها وجود دارد؛ سقف این کابین از جنس فلز ساخته شده است تا در برابر خطرات احتمالی از جان راننده حفاظت کند.
قطعات لیفتراک - حفاظ بالا سر (Overhead Guard)

سقف لیفتراک در برند های مختلف با یکدیگر متفاوت است برای مثال در لیفتراک زوم لاین - چری از سقف شفاف (شیشه ای) ضد خش و ضد ضربه می باشد و برای برند هایی مانند سپاهان از سقف های فلزی مانند تصویر زیر است که هردو با قابلیت ضربه پذیری بالا طراحی شده اند تا از جان راننده در برابر حوادث احتمالی محافظت کند.

قطعات لیفتراک - نیروی محرکه (power source)

لیفتراک ها بسته به نوع محل به کار گیری آن طراحی شده اند و به همین دلیل دارای سه نوع لیفتراک برقی (برای محیط های بسته و یا بهداشتی) لیفتراک دوگانه - گاز و بنزین (برای انبار هایی که دارای درب بسته و یا شزایط خاص هستند) و لیفتراک گازوئیلی است.

استفاده از این لیفتراک ها بسته به نیاز شما می توان از آنها استفاده کرد و برای آگاهی بیشتر، مقاله موتور لیفتراک را حتما مطالعه کنید.
قطعات لیفتراک - تجهیزات هشدار دهنده (Warning Devices)

تجهیزات هشداری در این ماشین آلات عبارت انداز تجهیزات هشداری دیداری و شنیداری هستند که از این موارد می توان به بوق، دنده عقب، چراغ گردان، چراغ چشمک زن و بلندگو اشاره کرد.
قطعات لیفتراک - دکل Mast

بخشی از لیفتراک که امکان جابه جایی بار را در ابتدا عمود بوجود می آورد.

قطعات لیفتراک - بارکش - حمل کننده (Carriage)

جزئی است که باعث حرکت بالا و پایین ریل های دکل توسط زنجیر یا مستقیما توسط سیلندر هیدرولیک می شود. در واقع بارکش ساختاری است که تکیه گاه مناسب برای شاخک ها و متعلقات جانبی دستگاه است.
قطعات لیفتراک - نگهدارنده بار Load Backrest

نوعی حفاظ بوده تا از هنگام بار برداری از حرکت بار به سمت عقب (کابین راننده) جلوگیری کند.
قطعات لیفتراک

 

این احاقیات همان وسایل جانبی لیفتراک ها می باشند که شامل عدل گیر ،رول گیر ،بلوک گیر ،کارتن کلمپ ،ساید شیفت ،فورک پوزیشنر  و غیره می باشد.

لیفتراک ها جزو ماشین های ضروری صنعتی است که برای حمل و نقل و جابه جایی انواع بار، در وزن های بسیار بالا به کار می روند. لیفتراک در اوایل قرن 20 توسط شرکت های مختلف از جمله شرکت کلارک، اختراع شد. 


  درست است که یک لیفتراک صنعتی می تواند وزن های زیاد بار را جابه جا کند، اما باید توجه کرد که حداکثر توان حمل بار و وزن کالا، برای هر لیفتراک از قبل توسط کارخانه سازنده مشخص خواهد شد. 


  لیفتراک ها در انواع مختلف به بازار عرضه می شوند. همانند دیگر محصولات صنعتی، کار به لیفتراک هم از استانداردهای بین المللی تبعیت می کند. لیفتراکدستی، برقی، دیزلی و دوگانه سوز از انواع رایج لیفتراک در صنعت هستند. در خرید یک لیفتراک مناسب باید به عوامل متعددی توجه داشت. قیمت کالا، کارایی و ایمنی لیفتراک، کارخانه سازنده و خدمات گارانتی یا همان پشتیبانی محصول پس از خرید، در هنگام سفارش لیفتراک باید به دقت بررسی شود.


  اجزای اصلی دستگاه لیفتراک عبارتست از: بدنه لیفتراک، اتاق راننده، محافظ سقف، دکل، تکیه گاه شاخک ها، نگهدارنده بار، شاخک ها، چرخ ها، وزنه تعادل، تجهیزات هشداردهنده ایمنی، سیستم ترمز و سیستم هیدرولیک سیلندر.


  لیفتراک بدون خطر واژگونی بار، می تواند مقادیر زیادی بار را حمل کند. همچنین می تواند کالا را تا ارتفاع مشخصی بالا و پایین بیاورد. برخی لیفتراک ها ویژه عبور در مناطق ناهموار طراحی شده اند.  در برخی کارخانه ها، بخش های ناموار وجود دارد که کالاها باید از آن نقطه منتقل شوند؛ در این جاست که از لیفتراک های مخصوص مناطق ناهموار استفاده می شود.


  مهمترین ویژگی که یک لیفتراک صنعتی باید داشته باشد این است که باید حتماً دارای فرمان حرحکت چرخ باشد. فرمان لیفتراک، قابلیت جهت دهی در گوشه های  تنگ را افزایش می دهد.


  برای حرکت دادن یک لیفتراک صنعتی، تخصص خاصی لازم است. راننده لیفتراک باید دوره های رانندگی با دستگاه صنعتی لیفتراک را بگذراند و گواهینامه مخصوص دریافت کند. قبل از استفاده از لیفتراک باید تمام اصول فنی دستگاه چک شود؛ پس از سوار شدن راننده، کمربند ایمنی بسته شود و همواره به استانداردهای حمل بار دقت و توجه شود.


  مشخصات اصلی هر دستگاه روی پلاک لیفتراک ثبت شده است. در مناطق صنعتی بهتر است تابلوی محل عبور لیفتراک نصب شود تا از بروز خطر تصادف جلوگیری گردد.


  لیفتراک های دیزلی هم پرسروصدا هستند و هم آلودگی محیط زیست را به همراه دارند. در مقابل، لیفتراک های برقی این عیب را ندارند؛ اما اشکال بزرگ لیفتراک برقی این است که در صنایع بزرگ که در فضاهای گسترده و باز باید کالاها حمل شوند، قابل استفاده نیست؛ زیرا تأمین برق دستگاه در این حالت مشکل است.


لیفتراک معمولاً به صورت زیر دسته بندی می شود:


لیفتراک؛ حمل بار تا 3 تن
لیفتراک؛ حمل بار از 3 تا 4 تن
لیفتراک؛ حمل بار از 4 تا 6 تن
لیفتراک؛ حمل بار از 6 تا 9 تن
لیفتراک؛ حمل بار از 9 تن به بالا

  مدیران صنایع برای استفاده از لیفتراک ها، قوانین خاصی دارند. هر لیفتراک باید قبل از استفاده و روشن شدن، تست و بازرسی شود. اطلاعات بازرسی در فرم بازرسی ثبت می شود. هر گونه عملیات تعمیر و نگهداری، خرابی ها، حوادث کار و نام راننده حتما باید در فرم بازرسی ثبت شود. تست لیفتراک حتما باید در فضای مناسب انجام گیرد.


  به طور کلی، استفاده از لیفتراک ها در صنعت قوانین و مقررات مخصوصی دارد که هم توسط کارخانه سازنده و هم توسط استانداردهای بین المللی و کارفرماها وضع می شوند.

لینک های مرتبط:
لیفتراک کوماتسو برقی سری AE/AM
لیفتراک کوماتسو برقی مدل BE30

برچسب ها
لینک کوتاه : http://nf-trade.com/lnk/WS23O
آخرین بروزرسانی : 1403/03/29

تمامی حقوق محفوظ است. © 2024 پشتیبانی: طراحی سایت نیووب

سبد خرید
به فروشگاه لوازم یدکی و قطعات ماشین الات سنگین، خوش آمدید
آدرس : تهران، خیابان قزوین، دوراهی قپان،پلاک 964
تلفن : 55734515- 021
تلفن : 55726625- 021
تلفن : 55709450- 021
نمابر : 55722586 - 021